Hat hűséges szolgám van, Nekik köszönhetem minden tudásomat A neveik Mit és Hol és Mikor és Miért és Hogyan és Ki. |
I have six faithful serving men They taught me all I knew Their names are What and Where and When And Why and How and Who |
Definíció: 6 angol kérdőszó kezdőbetűiből összerakott rövidítés (Who, What, Where, When, Why, How). Az egyik legegyszerűbb és legszélesebb körben elterjedt módszer a probléma feltárások során. A tényeket akkor gyűjthetjük eredményesen, ha jó kérdéseket teszünk fel, melyekben a helyes kérdéseket tesszük fel. A strukturált gondolkodást segíti elő a Ki (Who)? Mit (What)? Mikor (When)? Hol (Where)? Hogyan (How)? Miért (Why)? kérdések megválaszolása egy adott probléma feltárásánál vagy megoldásánál.
Alkalmazása: Vállalati problémamegoldás minden szintjén. Ezt a módszert célszerű kombinálni az 5 Miért kérdéssel. Addig kell feltenni a miért kérdést a problémát illetően (általában 5 miért elegendő szokott lenni), amíg el nem jutunk a probléma gyökeréhez (gyökér ok).
Ezt egy egyszerű történet tudja a legjobban illusztrálni. A probléma az, hogy fáj a paciens feje.
- Mi fáj a paciensnek? -> A feje
- Kinek feje fáj? - > Gipsz Jakab
- Mikor fáj a feje? -> Reggelente
- Hol a fáj a feje? -> Halántéknál
- Hogyan fáj a feje? -> Lüktet
- Miért fáj a feje? -> Magas vérnyomás
Erre az egyszeri orvos azt mondja: vegyen be vérnyomáscsökkentőt, amivel a tünet ugyan eltűnik, de a kiváltó ok megmarad. A jobb diagnoszta felteszi a következő kérdéseket:
- Miért magas a vérnyomása? -> Mert magas koleszterin szintje (2. Miért)
- Miért magas koleszterin szintje? -> Mert túl zsírosan étkezik (3. Miért)
- Ezzel el is jutottunk a kiváltó okig, ha ezt megszüntetjük a tünet is meg fog szűnni.