KAIZEN
Kaizen előtt, Kaizen után
Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke az utasülésre helyezkedett, Medgyessy Péter pedig felvette szemüvegét, és indított. 2003. április 10-én, tizenegy óra körül vakuk villogása közepette az első magyar Ignis hivatalosan is elhagyta az esztergomi szerelőszalagot.
Ahogy miniszterelnökünk mondta, a magyar Suzuki a globalizáció igazi bizonyítéka. A beszerelt alkatrészek hetven százaléka európai gyártású, ennek is a fele hazánkban készül. Minden egyes új Suzuki modell újabb munkalehetőségeket is teremt.
A 2002. évben a Magyar Suzuki Rt. 85 426 személygépkocsit értékesített, ebből a hazai piacon 36 257 autó kelt el. A piaci részesedés 20,9%. A fejlesztés nem állt meg, egy új program indult, A Suzuki Reneszánsza Európában néven. Hogy mikor volt a Suzukinak fénykora Európában arra pontosan nem emlékszem, de most ez nem is érdekes.
Az új program első, kézzelfogható terméke a magyar Ignis, ami május 2-tól kapható a márkakereskedéseknél. A gyár kapacitását megkétszerezik, a beruházásokat folytatják, és 2003-ra 88 000 személygépkocsi értékesítését tervezik.
A magyar Ignist az esztergomi gyárban a Suzuki Motor elnöke, Osamu Suzuki mutatta be a sajtónak. Az ünnepélyes megnyitón Medgyessy Péter miniszterelnök beszélt a magyar Suzuki múltjáról, jövőjéről, majd az első Ignisbe ülve ünnepélyesen legurult a gyártósorról.
Különös ellenállásba nem ütköztem, így gondoltam egy kicsit körbejárom az üzemet. A fotók is tökéletes rendről és tisztaságról tanúskodnak. A dolgozók nem voltak túl közlékenyek, ezért örömmel vettem a Csepel üzem fénykorát idéző jelmondatokat. Kedvencem " A folyamatos Kaizen végtelen lehetőséget kínál" táblácska volt, rajta egy futó munkással.
Miután felfedeztem a kaizen előtt és kaizen után tablót is, tudtam, kezemben a kulcs. Azonnali magyarázatot követelve lecsaptam a közlékenyebbnek látszó férfira, aki gumi izékkel telt ládát illesztett a megadott helyre. Gyenge szlovák akcentussal csak annyit mondott: "fejlesztés".
Logikus: a fejlesztés az, ami előre viheti a munkát. Lehetőség van az ésszerűbb, gazdaságosabb megoldásokra, tökéletesebb munkafolyamatokra. Így fordulhat elő, hogy egy összeszerelő munkás életképes ötlete bekerüljön a legmodernebb berendezésbe. Hej, de ismerős ez valahonnan.
A kaizen okozta a Suzuki Swift halálát is. Igaz nem kapkodták el, a Swiftet több mint tíz évig gyártottuk. Sem műszaki, sem biztonsági szempontból nem felel meg a modern elvárásoknak, így a gyártás befejezése időszerűnek bizonyult. Az Ignis hivatott a Swift által hagyott űr betöltésére, de mivel az Ignis árára április 29-ig várnunk kell, csak reménykedni tudunk, hogy ebben is a Swift helyére lép.
A Suzuki sajtótájékoztatón elhangzottak szerint három fő dolog volt, amit a tervezés során szem előtt tartottak:
-Kompakt autót képzeltek el, ami sportos, mégis családi autó. Legyen hely bőven az utasoknak, a csomagoknak, a kutyának.
-A Suzuki a JWRC-ben (Junior World Rally Championship) gyűjtött tapasztalatait az Ignis tervezésénél is felhasználták.
A vetélytársak tanulmányozásán túl, állítólag a magyar vezetési szokásokat és az ország útviszonyait is figyelembe vették a tervezéskor. Nem tudom kihagyni a sajtóanyagban olvasott kedvenc mondatomat: "A magyar emberek szeretnek utazni, egyre többször és egyre távolabbra. Az IGNIS-nél ezért az egyik prioritás ennek minél örömtelibbé tétele volt."
Ha megkapargatjuk az új Ignis fényezését, alatta ismerős autót találunk. Az Ignis eredetileg 2001-ben, a Tokyo Motor Shown mutatkozott be, és eddig az Japánban forgalmazták Chevrolet Cruze, valamint Ausztráliában Holden Cruze néven. A magyar Ignis felismerhetően azonos a korábbi Suzuki Ignissel, csak az autó eleje és hátulja, valamint a motorválaszték lett új. Az új Ignis és a Cruze belső tere másként néz ki.
Rendes, szép kisautó. Kívül belül, megfelel a kor minden kívánalmainak. Mivel még nem teszteltük, csak az első benyomásokról és a technikai részletekről tudok szólni. Műanyag burás óriási fényvető került az orra, és a hátsó lámpák a kor szellemének megfelelően magasra kerültek. A sárvédő szélesítés és a durva élek jellegzetessé teszik a formát. Tagadhatatlanul keleti tervezés, és mint kiderült - kaizen, kaizen - ugyanaz az ember tervezte a kezdeti vázlatokat, mint aki a digitális háromdimenziós programozást is végezte. Ez a legritkább esetben van így.
Nem hiszem el, de azt mondták, hogy kifejezetten a hazai igények figyelembevételével vették 120 mm-rel hosszabbra a csomagteret, ami alapból 236 liter lett, és maximálisan 1002 literre is bővíthető.
Belső kialakítását nem lehet együtt említeni az eddigi Suzukikkal. Nekem határozottan tetszik. A székek már első ránézésre is ígéretesek, ráadásul most ügyelve az európai emberek méreteire készült. Opcionálisan magasság állítás is rendelhető.
Sportos a háromküllős kormány - ami egyébként teljesen elektronikus, sebességfüggő szervót működtet - és szépek a kerek, különálló műszerek. Középen információs kijelző, a legfontosabb adatokkal. Alatta az integrált rádió - kaizen, kaizen - óriási központi kezelőszervvel. Alapból a zene négy hangszórós, de felárként kérhető hat hangszóró is. Akit a klasszikus tároló helyek nem elégítenek ki, az rendelhet ülés alatti tálcát, napszemüvegtartót, vagy - kaizen, kaizen - áthelyezhető hamutartót is.
Az Ignis első körben egy vadonatúj, 1,3 literes, 16 szelepes, 93 lóerős, változtatható szelepvezérlésű motorral készül. 2003 őszétől várható az 1,5 literes, benzines, ötsebességes, hagyományos váltóval szerelt változat, valamint az 1,5 literes, benzines, négysebességes, automataváltós, majd a DDiS dízel, ötsebességes, hagyományos váltóval. Az Ignis motorjai már most megfelelnek az Euro 4-es környezetvédelmi normáknak.
Szerencsére aktív és a passzív biztonság területén is kaizen a jelszó. Elöl 257 mm átmérőjű, hűtött tárcsák, elektronikus fékerő osztó (EBD), és blokkolás gátló (ABS) igyekszik megállítani az üresen 955 kg Ignist. Ezen kívül a fékpedál baleset esetén önműködően elfordulva óvja a vezető lábát a sérülésektől. Széria tartozék az első két légzsák. Mind az öt ülés hárompontos övet kapott, az első kettő övfeszítős. A Saab találmánya, az aktív fejtámla az Ignisbe is beköltözött.
Nem csak az utasok, hanem - kaizen, kaizen! - az autó védelmére is gondoltak. Az ajtózárak kialakításakor szabadon forgó zárbetéteket alkalmaztak. Ha a zárba nem megfelelő kulcsot helyeznek, akkor az egyszerűen körbeforog, de nem nyitja az ajtót. És ha a tolvaj ezek után elveszti a fejét és az ablakot betörve, benyúlva próbálná az ajtókat a lenyomható belső zárak felhúzásával kinyitni, az sem fog menni.
Pár perces együttlét után ígéretesnek találom a magyar Ignist, és kíváncsian várom, hogy szolgál a gyakorlatban. De tulajdonképpen nem is érdekes milyen, a saját gyerekét az ember mindig szebbnek és jobbnak látja. Igaz, csak örökbe fogadott a gyerek, de most már az Ignis is a mi autónk.
Ákos nevű olvasónk megjegyzése:
A kaizen kifejezést "folyamatos fejlődés"-ként lehetne körülírni: gyökere a japán mentalitásban keresendő. Minden dolgozó apró jobbítási szándéka összességében többet ér és olcsóbb, mint egy felülről irányított modernizálási törekvés. Ez a tökéletességre törekvés például a munkahely pontosabb, szisztematikus megtervezésében, a szállítási, nyersanyagellátási folyamat optimalizálásában valósul meg. Olcsóbb gyártás + jobb minőség = olcsóbb és jobb autó.
A részleteket a Toyota dolgozta ki s ültette át az elméletet a robotszagú gyakorlatba. Hasonló bűvszó még a Just-In-Time (JIT) is, e szerint mindig megfelelő mennyiségű és minőségű nyersanyagnak kell rendelkezésre állnia. A Total Quality Management (TQM) pedig biztosítja, hogy a gyártás során a nyersanyag végig kiváló legyen.