Bejelentkezés Regisztráció

Bejelentkezés

KIKA stratégia kialakítási projekt

 

Cél / Feladat:

A KIKA tulajdonosa a Steinhoff cég csoport, minden leányvállalatától azt kérte, hogy dolgozzon ki egy részletes Stratégiai tervet, hogy hogyan fogja a vállalatcsoport küldtetését és üzleti céljait megvalósítani. A magyarországi felső vezetés, áruház igazgatók, Holding menedzsment (HR, beszerzés, marketing, értékesítés, szervezetfejlesztés..) a Kvalikon Kft. vezetőjét Dr. Németh Balázst kérte fel a stratégia kialakítási program levezetésére. 

 

Akciók:

 

A Stratégia kialakítási projektet egy Stratégiai tervezés tréning előzte, meg, ahol a projekt résztvevői (a teljes menedzsment), megismerték és egy SPAR esettanulmányon keresztül begyakorolták a Stratégiai elemzés és tervezés legfontosabb eszközeit és fogalmait.

 

A képzést követően egy 2+2+2+1 napos workshop sorozat keretében dolgoztuk ki az érintettekkel az üzleti és funkcionális stratégiákat, amit az utolsó alkalommal, prezentáltak egymásnak és a felső vezetésnek. A stratégiai workshopokat egy wellness szállóban tartottuk a napi munkától távol, hogy a résztvevők teljes egészében a projekt munkára tudjanak koncentrálni.

A program elején az első számú vezető egyértelműen meghatározta a programmal kapcsolatos elvárásait és kihangsúlyozta annak jelentőségét.

 

Stratégiai elemzés

Az első két napos workshop során a környezet elemzéssel kezdtünk, azonosítottuk a főbb környezeti változásokat és tényezőket (pl.: lakáspiac alakulása, vasárnapi bolt bezárás, plaza stop, rezsicsökkentés, EKÁER, internetes vásárlások terjedése), amik a vállalat jövőbeli működését befolyásolják. Elvégeztük a konkurencia elemzést, a Porter 5 versenyerő elemzést. A termék-piac elemzés (mely termékcsoportokat – milyen piaci területeken milyen eredménnyel és milyen volumenben értékesítenek az egyes áruházak) képezte a későbbiekben az üzleti stratégia kialakításának egyik alapját. A környezet elemzést követően a belső képességek elemzésével folytattunk, azonosítottuk a főbb folyamatokat és értékeltük költséghatékonyság, hozzáadott érték, kockázatok, minőség, megkülönböztető képességek szempontjából.

 

Stratégiák kialakítása

A következő 2 napos workshop során a stratégiai koncepció kialakítására fókuszáltunk. A Steinhoff cégcsoport küldtetésével és értékeivel összhangban meghatároztuk a Magyarországi vállalat jövőképét, küldetését, értékeit. Elvégeztük a piacszegmentálást, elkészítettük az elemzések összefoglalását tartalmazó SWOT elemzést, és a GE-McKinsey Portfolió elemzést, ezek alapján meghatároztuk a főbb fejlesztési potenciálokat és akciókat. Meghatároztuk a vállalat magkompetenciáit, a működés és stratégia fókuszát. Az eredmények összefoglalásaképpen elkészítettük a Stratégiai cél-akció mátrixot.

 

Stratégia konkretizálása

A harmadik 2 napos workshopon már az üzleti és funkcionális stratégiák részleteinek kidolgozására koncentráltunk kisebb munkacsoportokban. Itt már az egyes stratégiák összehangolására, megvalósíthatóságára és a közöttük lévő szinergiák kialakítására fókuszáltunk. Elkészítettük a Stratégiai Céltérképet. Elvégeztük a stratégiák Stakeholder elemzését. Számszerűsítettük az egyes stratégiákkal elérhető eredményeket, azok ráfordítás, erőforrás igényét, elkészítettük az erőforrás-hatás mátrixot. Értékeltük az egyes stratégiai akciókat (Alkalmasság, Elfogadhatóság, Megvalósíthatóság szempontjából). Priorizáltuk a stratégiai akciókat és meghatároztuk azok felelőseit. Az egyes stratégiai akciókhoz konkrét mutatószámokat, felelősöket és erőforrásokat rendeltünk.  5 részstratégia (üzleti, marketing, beszerzés-logisztika, HR, szervezetfejlesztés-IT)  kialakítását végezetük el kisebb munkacsoportokban az érintettek bevonásával

 

Eredmények:

A workshop eredményeként elkészültek azok a stratégiai akciók (és mérésükre alkalmas KPI-ok), amik a cégcsoport árbevétel és eredmény terveinek elérésre alkalmasak, meghatároztuk az érintettek felelősségeit. Számos szervezet, és működés és üzleti fejlesztési feladat került azonosítására. A résztvevők megismerték a többi terület működését, szempontjait, problémáit és erősségeit. Mindenki tisztán látja, hogy ő és a részlege, hogyan tud a stratégai megvalósításához hozzájárulni és mit kell tennie érdekében. A stratégia kialakítási folyamat során az érintett vezetők több napig dolgoztak egymással kereszt-funkcionális teamekben, együtt alakították ki és fogadták el az egyes célokat és akciókat, vállalásokat tettek, így a jövőben a megvalósítás során magasabb lesz az elkötelezettségük és tisztábbak lesznek a szerepeik.