Bejelentkezés Regisztráció

Bejelentkezés

Hat hűséges szolgám van,
Nekik köszönhetem minden tudásomat
A neveik Mit és Hol és Mikor és Miért és Hogyan és Ki.
I have six faithful serving men
They taught me all I knew
Their names are What and Where and When And Why and How and Who

Definíció: 6 angol kérdőszó kezdőbetűiből összerakott rövidítés (Who, What, Where, When, Why, How). Az egyik legegyszerűbb és legszélesebb körben elterjedt módszer a probléma feltárások során. A tényeket akkor gyűjthetjük eredményesen, ha jó kérdéseket teszünk fel, melyekben a helyes kérdéseket tesszük fel. A strukturált gondolkodást segíti elő a Ki (Who)? Mit (What)? Mikor (When)? Hol (Where)? Hogyan (How)? Miért (Why)? kérdések megválaszolása egy adott probléma feltárásánál vagy megoldásánál.

Alkalmazása: Vállalati problémamegoldás minden szintjén. Ezt a módszert célszerű kombinálni az 5 Miért kérdéssel. Addig kell feltenni a miért kérdést a problémát illetően (általában 5 miért elegendő szokott lenni), amíg el nem jutunk a probléma gyökeréhez (gyökér ok).

Ezt egy egyszerű történet tudja a legjobban illusztrálni. A probléma az, hogy fáj a paciens feje.

  • Mi fáj a paciensnek? -> A feje
  • Kinek feje fáj? - > Gipsz Jakab
  • Mikor fáj a feje? -> Reggelente
  • Hol a fáj a feje? -> Halántéknál
  • Hogyan fáj a feje? -> Lüktet
  • Miért fáj a feje? -> Magas vérnyomás

Erre az egyszeri orvos azt mondja: vegyen be vérnyomáscsökkentőt, amivel a tünet ugyan eltűnik, de a kiváltó ok megmarad. A jobb diagnoszta felteszi a következő kérdéseket:

  • Miért magas a vérnyomása? -> Mert magas koleszterin szintje (2. Miért)
  • Miért magas koleszterin szintje? -> Mert túl zsírosan étkezik (3. Miért)
  • Ezzel el is jutottunk a kiváltó okig, ha ezt megszüntetjük a tünet is meg fog szűnni.